Verschil Crossen en Trailrunning

Verschil Crossen en Trailrunnen

Wat is het verschil tussen crossen en Trailrunning?
Deze takken van de hardloopsport hebben overlap.
Trailrunning heeft veel raakvlakken met het in Nederland bekende crosslopen.
Er zijn echter wezenlijke verschillen tussen deze twee hardloopdisciplines…

Parkoers
Een cross speelt zich af op een afgezet parkoers dat meerdere malen wordt afgelegd. Terwijl een Trail is uitgezet op 1 vaste (vaak grote) ronde.

Periode van het jaar
Crosslopen vindt in Nederland grotendeels in de winter plaats.
Trails worden het hele jaar door gelopen.
Zeker in het buitenland zijn in het voorjaar en de zomer legio georganiseerde Trails te lopen.

Afstand
Crosslopen zijn gemiddeld niet langer dan 12 km, bij een Trail zijn afstanden korter dan 10km een zeldzaamheid.

Motivatie
Crosslopen wordt vooral gebruikt als middel om de winter door te komen, om met meer kilometerwerk en kracht goed voor de dag te komen op de atletiekbaan of bij wegwedstrijden.
Trails worden vooral gelopen voor de beleving: het pure genieten van de omgeving en voor slechts een klein percentage ook om te presteren.

Lokaties
Trails worden over de hele wereld gelopen en vaak in onherbergzaam gebied, zoals de Alpen, de Schotse Hooglanden, maar ook de Himalaya. Crosslopen worden echter beperkt tot een specifiek terrein en jaargetijde.

Kun je in Nederland wel Trailrunnen?
Trailrunners zijn creatief en weten overal wel geschikte paden te vinden. In Nederland zijn er legio mogelijkheden. Noord- en Zuid-Holland hebben schitterende off-road paden door de duinen, de Utrechtse Heuvelrug heeft veel wandelroutes die je ook kunt hardlopen, terwijl op de Veluwe afwisselende routes met veel hoogtemeters te vinden zijn. Ook Limburg heeft veel uitdagende paden vanwege het glooiende landschap. Mountainbike-routes vind je door het hele land, maar wees voorzichtig zodat er geen gevaarlijke situaties ontstaan voor zowel de fietser als de loper. Ga zelf op onderzoek uit, je zult verbaast zijn wat voor een mooie paden je kunt ontdekken!

Heb ik voor Trailrunning een betere conditie nodig dan hardlopen over de weg?
Als je heuvelmeters opzoekt of moeilijke ondergrond (modder, boomstronken), dan heb je het als hardloper iets zwaarder dan op een vlakke weg. Je bent je namelijk meer aan het concentreren op je passen en je ademhaling en hartslag zullen sneller omhoog gaan als je klimt. Het is de kunst om je tempo aan te passen aan de omstandigheden. Deze natuurlijke manier van lopen leert je goed luisteren naar je lichaam en na te denken over het tempo dat je loopt. Deze tak van sport draait om beleving en genieten van de omgeving. Je hoeft je niet te schamen als je over moet schakelen op een looppas om op adem te komen. Je hebt zelf in de hand hoe lang en zwaar je jouw route maakt! Zorg in ieder geval dat je je mobiel meeneemt zodat je mensen kunt bellen als dit nodig is.

Heb ik voor Trailrunning aparte schoenen nodig?
Doordat de afstand bij crossen korter is, kan gebruik worden gemaakt van crossspikes. Voor Trails kan men gebruik maken van trailschoenen (afhankelijk van ondergrond en weersomstandigheden), in sommige gevallen kan men ook gebruik van “gewone” hardloopschoenen maken. De Wieringermeertrail leent zich goed voor beide soorten; echter bij slechte weersomstandigheden is een goed/grof profiel aan te bevelen zodat je minder kans op hebt op wegglijden, m.n. bij bochten en klimmetjes.
Ga je serieus vaker off-road routes lopen dan zijn Trailschoenen zeker aan te raden. Je hebt meer grip, stabiliteit, en als je kiest voor Gore-Tex, ook droge voeten.

Uitrusting
Trailrunning is een avontuurlijke manier van hardlopen. Dat zorgt ervoor dat je soms niet precies weet hoe lang je ronde zal zijn. Het is daarom verstandig om sportdrank en andere voeding mee te nemen, en een kaart om af en toe je locatie en route te bepalen. Een opbergmogelijkheid voor een extra kledingstuk is ook prettig voor wisselend weer. Je mobiele telefoon is essentieel om mee te nemen en kun je makkelijk wegstoppen in je rugzak. Deze rugzakken zijn overigens speciaal voor deze sport gemaakt. Het lopen met een rugzak went snel, mits je deze goed hebt aangemeten en ingepakt. Lopers die niet langer dan een uur op pad gaan kunnen makkelijk zonder rugzak af.

Hoe kan ik mijn gelopen kilometers achterhalen?
Vergeet te denken in kilometers! Denk in minuten en uren die worden beïnvloed door een aantal factoren, zoals hoogtemeters en het type ondergrond. Horloges met een GPS functie geven je wel de mogelijkheid je routes te projecteren en de afstand te achterhalen. Met een website zoals www.runmap.net kun je deze route projecteren en krijg je ook inzicht in het aantal hoogtemeters.

Trailrunning is iets voor doorgewinterde hardlopers. Klopt dat?
Nee, dit is een misvatting. Doordat Trailrunning minder impact heeft op je gewrichten (door afwisseling en een zachtere ondergrond) is het mogelijk om langere afstanden te lopen. De afwisseling van ondergrond en landschappen werken ook positief voor motivatie en je voelt je ook sneller vertrouwt op bospaden.