Kleding bij winterse kou

11 nuttige kledingtips

1.     We adviseren je om functionele loopkleding te dragen. Een belangrijke eigenschap hiervan is dat deze vochtdoorlatend en warmtehoudend is. Denk hierbij aan thermisch ondergoed in combinatie met goede (vocht- en warmteregulerende) loopsportkleding. Transpiratievocht moet altijd goed afgevoerd kunnen blijven worden, omdat het lichaam anders te snel kan afkoelen.

2.     Bij lopen in de kou verbruik je meer energie. Eet wat meer voordat je gaat lopen en neem een extra energiereep mee.

3.    Drink voldoende voor, tijdens en na de training. De droge vrieslucht onttrekt ongemerkt veel vocht aan je lichaam. Zeker als je je tijdens een training of wedstrijd flink inspant en je op die manier via je zweetklieren en door je ademhaling nog meer vocht kwijt raakt aan de koude buitenlucht. Als het warm is zal je sneller op het idee komen om te gaan drinken dan onder winterse omstandigheden. Toch maar doen. Wanneer je te weinig drinkt raak je namelijk makkelijker onderkoeld.

4.     De grootste hoeveelheid warmte raak je kwijt via je hoofd. Draag een hoofdband of een muts.

5.     Draag handschoenen.

6.     Bij de combinatie van wind en vorst kunnen je ogen uitdrogen. Draag ter bescherming een lichte zonnebril of sportbril.

7.     In tegenstelling tot wat vaak gezegd wordt, geldt het volgende: Smeer geen vaseline op het gezicht en andere niet bedekte oppervlakken, maar alleen op kloven op de vingers e.d.

8.     Na afloop van de training en wedstrijd koelt het lichaam snel af, vooral als je huid toch nog nat is door transpiratie. Ga snel naar binnen of, als je in de auto terug naar huis moet, trek iets droogs en/of warms aan.

9.     Mensen met hart- en longklachten, diabetes, een slechte conditie en/of een beperkte weerstand, bijvoorbeeld ten gevolge van koorts lopen een extra risico.

10. Wie tijdens een training in de vrieskou niet meer in staat is om te blijven hardlopen heeft een acuut probleem. Ga dus goed voorbereid van huis en denk nu niet ‘dat overkomt mij niet’. Kramp, uitglijden en vallen, voet verzwikken in een sneeuwhoop, en dan? Je hebt ergens aan je loopgordel met drinkflesjes of in een jaszak een klein opgevouwen vuilniszak bij je met een gat er in voor je hoofd. Mocht je toevalligerwijs tóch pech onderweg hebben dan trek je die vuilniszak aan.

11.  Neem je GSM mee. In geval van nood kun je bellen en in het ergste geval kunnen ze je aan de hand van het GSM signaal je positie traceren.